Klasowe obchody Dnia Czystego Powietrza



14 listopada obchodzimy w Polsce Dzień Czystego Powietrza, ustanowiony kilkanaście lat temu przez działającą m.in. na rzecz jakości powietrza Fundację Arka z Bielska-Białej. W roku 2019 po raz pierwszy obchodziliśmy też po raz pierwszy Europejski Dzień Czystego Powietrza zainicjowany przez Europejskie Stowarzyszenie Nauki Społecznościowej (ECSA) oraz grupę roboczą „Nauka społecznościowa dla czystego powietrza” działającą w Holandii.

 15 listopada urządziliśmy klasowe obchody Dnia Czystego Powietrza, przeprowadziliśmy eksperymenty, uczestniczyliśmy w zabawach dydaktycznych.   

Najpierw postanowiliśmy  sprawdzić za pomocą  strzykawek, czy powietrze naprawdę istnieje. Okazało się, że kiedy zatkamy wylot strzykawki i próbujemy wcisnąć tłok, znajdujące się w  środku powietrze utrudnia  zadanie.  Możemy  też  odczuć  na  palcu  ciśnienie  stawiającego  opór  powietrza.  Za  drugim  razem, kiedy  wylot  nie  był  zatkany,  tłok  wypychał  powietrze  ze  środka  strzykawki    poczuliśmy delikatny „wiatr” na skórze. Wniosek: powietrze naprawdę istnieje.




    Kolejnym przeprowadzonym przez nas doświadczeniem był „Balonowy wiatr”.

Kawałki  porwanej  wcześniej  kartki  rozłożyliśmy na ławce. Napompowaliśmy  balony,  a  następnie  wypuściliśmy  powietrze  z  balonów    balony  trzymając  tak,  żeby  jego wylot  skierowany  był  w  stronę  porwanej  kartki.

Nasz wniosek: Powietrze,  które  wtłoczyliśmy  do  balonu  pompując  go,  jest  w  nim  ściśnięte, czyli sprężone.  Kiedy  pozwolimy  mu  uciec  z  balonu,  rozpręża  się i unosi ze sobą skrawki papieru.







Poprzez eksperyment „Kula smogowa” zaobserwowaliśmy jak  zachowują  się  pyły  PM10  (cekiny)  oraz  PM2,5  (brokat),  które  dostają  się  do  naszego powietrza.

    Pyły  zawieszone  są  małymi  cząstkami  stałymi  fruwającymi  („zawieszonymi”)  w  powietrzu.  Dostają  się do  powietrza  głównie  poprzez  proces  spalania  paliw  stałych  (np.  węgla)  oraz  w  wyniku  transportu. Pyły  zawieszone  są  szczególnie  niebezpieczne  dla  naszego  zdrowia,  ponieważ  mogą  zawierać  w  sobie  różne  bardzo szkodliwe  substancje. Głównym  źródłem  pyłów  zawieszonych  jest spalanie  paliw  w  piecach  i  kotłach  domowych  opalanych  węglem  i  drewnem. Fruwające  w  powietrzu  pyły  dostają  się  do  naszego  organizmu  przez  nos  i  mogą  osiadać  w  płucach,  zatykając  pęcherzyki  płucne  i  prowadząc  do  różnego  rodzaju  chorób.  Mniejsze  pyły  PM  2,5 są  bardzo  leciutkie,  co  sprawia,  że  wolniej  opadają  i  dłużej  utrzymują  się  w  powietrzu.  Większe  pyły  zawieszone  opadają  stosunkowo  szybko,  jednak  małe  pyły  PM  2,5  mogą  utrzymywać  się w  powietrzu  od  10  do  30  dni.  Zdarza  się  również,  że  cząstki  pyłów  zawieszonych  przemieszczają  się na  bardzo  duże  odległości  –  poza  granice  miast,  a  czasem  nawet  krajów.  Obecność  pyłów  zawieszonych  w  powietrzu  utrudnia  życie  nie  tylko  ludziom  i  zwierzętom,  ale  również  roślinom. Opadające pyły zawieszone osiadają również na budynkach, niszcząc ich elewacje.


















Na koniec wysłuchaliśmy opowiadania pt.: „Pan Domek był chory, bo mieszkał w Smogowie”, a następnie odnajdywaliśmy na obrazkach różnice w wyglądzie Smogowa. Na pierwszym obrazku widać jak wyglądało Smogowo, kiedy powietrze było w nim czyste,  na  drugim  obrazku  przedstawiono  Smogowo  w  czasach,  kiedy  jego  mieszkańcy  nie  dbali  o  powietrze. Musieliśmy znaleźć i zaznaczyć 15 różnic. Jednogłośnie orzekliśmy, iż wolelibyśmy mieszkać w Smogowie, w którym było czyste powietrze.







Popularne posty z tego bloga

Wiktor Burzawa, uczeń naszej, wicemistrzem Polski w Muay Thai!

„Hokus-pokus, czary-mary, niech się spełnią andrzejkowe czary”

Majowe Święta